Universitair lab slaat aan het ondernemen

Samenwerking met het bedrijfsleven en valorisatie liggen voor op de tong in bestuurlijke kringen, maar geen enkele universiteit gaat zo ver als de TU Delft met het voormalige Dimes, dat recentelijk is omgedoopt tot Else Kooi Lab. Het overleven van het microfabricaglab hangt af van de inkomsten die het zelf genereert.

Red Dimes

Het vermaarde Delftse onderzoeksinstituut Dimes ligt overhoop.

Cleanroom Dimes moet zelf de broek ophouden

Het college van bestuur van de TU Delft bouwt de financiering van Dimes‘ cleanroom, het Dimes Technology Centre (DTC), in vijf jaar af van vier miljoen euro per jaar naar nul.

Dimes-onderzoeker neemt TFT’s op de korrel

Door zelf te kiezen waar de breuklijnen in polysilicium terechtkomen en daar de plaatsing van schakelingen op aan te passen, wist de Delftse onderzoeker Ryoichi Ishihara ongekend goed presterende TFT‘s te maken.

‘Je moet niet je hele leven bij Philips blijven zitten’

Hij zei Philips na bijna anderhalf decennium trouwe dienst vaarwel om een eigen IC-verpakkingsbedrijfje op te richten. Het mislukte, maar hij ziet zijn stap nog steeds als het beste besluit van zijn leven – niet in het minst omdat hij terug kon keren naar de academia. Een gesprek met de Delftse hoogleraar en Dimes-directeur Kees Beenakker over zijn cavity, internationalisatie van onderzoek en onderwijs en potten geld.

Kees Beenakker timmert Dimes verder om tot breinpoort

Per 1 maart is Kees Beenakker de nieuwe wetenschappelijk directeur van Dimes, het Delftse onderzoeksinstituut voor micro-elektronica. Hij neemt het stokje over van interim-wetenschappelijk directeur Patrick Dewilde. Wie is Kees Beenakker en waarom moeten wij hem kennen?

‘In Europa moet alles binnen een paar jaar renderen’

De nieuwe roadmap van Dimes is af. De komende vijf jaar richten de Delftenaren zich op het maken van laagjes boven op silicium, waarmee ze ultrahoge frequenties willen aanboren voor bijvoorbeeld medische toepassingen. Bits&Chips sprak met Patrick Dewilde, de motor van het onderzoeksinstituut, dat het steeds meer van buitenlandse studenten moet hebben. ’Het Nederlandse onderwijs is van laag tot hoog te laks met het eisen van resultaten.‘