Zelfrijdende koeien

Paul van Gerven is redacteur van Mechatronica&Machinebouw.

Leestijd: 3 minuten

Onlangs is minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu in Genève aan tafel gaan zitten met de Europese koepel van autofabrikanten, de ACEA. Onderwerp van gesprek: de autonome auto. Schultz wil graag dat Nederland een proeftuin wordt voor zelfrijdende heilige koeien en ze zal ongetwijfeld onze uitstekende faciliteiten en de nog niet zo lang geleden speciaal gewijzigde wet- en regelgeving onder de aandacht hebben gebracht. Ook hoog op haar agenda stond standaardisering.

Columnist Remco de Boer van universiteitsblad Delft Integraal moet daar een beetje om lachen. Alsof overheden in staat zijn de richting waarin technologie zich ontwikkelt te beïnvloeden, smaalt hij. Typisch Nederlands om te denken dat je met een beetje polderen de wereld naar je hand kunt zetten. Wat een naïviteit!

De Boer heeft zijn feiten niet op orde. Hij stelt dat Schultz, met het rapport ‘Tem de robotauto’ van het Rathenau Instituut in de aktetas, naar Genève is afgereisd om te voorkomen dat autofabrikanten voor de ‘verkeerde’ technologie kiezen. Nederland heeft ingezet op coöperatieve auto’s, die met elkaar en met infrastructuur langs de weg communiceren, en daarom zou de solistische robotauto zoals die van Google moeten worden ‘getemd’. Maar dat staat niet in het rapport en Schultz probeerde in Genève dan ook niet te voorkomen dat Google Nederlandse plannetjes in de wielen rijdt.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login