Pieter Edelman
16 October 2018

Tomtom heeft het derde kwartaal praktisch hetzelfde afgesloten als een jaar geleden, met een omzet van 219,7 miljoen euro nu tegen 218,6 in 2017, maar zag de bijdragen van de Consumenten- en Automotive-takken min of meer van plaats verwisselen. Vorig jaar was de consumentenbusiness nog goed voor bijna 97 miljoen euro omzet en brachten software en diensten voor automakers 81 miljoen in het laatje. Dit jaar is de eerste tak nog maar goed voor 83 miljoen, terwijl de tweede juist meer dan 93 miljoen inbrengt.

Al met al gaat het jaar tot nog toe beter gaat dan verwacht, waardoor Tomtom nu denkt in totaal 850 miljoen euro te verdienen in plaats van 825 miljoen. Maar er was ook slecht nieuws: Volvo heeft een in 2016 gesloten deal afgezegd. Net als de alliantie van Renault, Nissan en Mitsubishi gaat ook de Zweedse automaker in zee met Android en Google Maps. Daarmee verliest Tomtom een order van vijftig miljoen euro. Het bedrijf benadrukt dat het nog wel met Volvo werkt aan autonomie, een potentieel belangrijke inkomstenbron voor de Amsterdammers.

Tomtom bevestigde verder nog eens dat er sterke interesse is in een overname van zijn Telematics-tak voor wagenparkbeheer. Dit bedrijfsonderdeel groeide het derde kwartaal met zes procent, naar 43 miljoen euro. Onder de streep hield Tomtom 17,2 miljoen euro over, tegen een verlies van 1,2 miljoen een jaar geleden.