Alexander Pil
10 March 2011

Twentse Kabel Holding (TKH) heeft het afgelopen jaar zijn aandeel in de wereldmarkt voor autobandmachines vergroot van 40 naar 60 procent. Reden van deze groei is een nieuwe machinelijn die gretig aftrek vindt bij bandenfabrikanten. ’Door verdergaande automatisering is de output van de machine 30 tot 50 procent hoger bij gelijkgebleven investeringsniveaus‘, zegt bestuursvoorzitter Alexander van der Lof in het FD. ’De terugverdientijd is een tot twee jaar, er is minder afval van dure grondstoffen en meer flexibiliteit in het omstellen voor de productie van kleine series. Daardoor kunnen de klanten minder voorraden aanhouden. Waar een tot twee mensen nodig waren voor een productielijn, kun je met deze machine toe met een werknemer voor drie productielijnen.‘

De autobandenmachines zijn goed voor dik 20 procent van de TKH-omzet. Over heel 2010 zette het bedrijf voor 893,5 miljoen euro om. Dat is een stijging van 23 procent in vergelijking met crisisjaar 2009. De divisie Industrial Solutions – waar de autobandenmachines onder vallen – groeide met ruim 40 procent het hardst. Deze tak boekte een jaaromzet van 412,2 miljoen euro. Het onderdeel Building Solutions deed het naar behoren: 16,4 procent toename naar 329,5 miljoen. Telecom Solutions bleef achter met slechts een lichte groei van 1,7 procent naar 151,8 miljoen euro.

TKH blijft investeren in innovatie. In 2009 stak het 30 tot 50 miljoen euro in R&D. Cijfers voor 2010 zijn niet bekendgemaakt maar Van der Lof zegt in FD: ’We verhogen dat peil de komende jaren zelfs nog iets. We concentreren de innovatie voor 90 procent in Nederland terwijl de omzet voor 70 procent uit het buitenland komt.‘