Snelle en flexibele testbanktechniek ondersteunt realistische rijsimulaties

Stefan Ziegler
Leestijd: 6 minuten

Zowel voor producenten van kleine series als voor fabrikanten met een groot aantal voertuigvarianten is het van groot belang te kunnen rekenen op uitgebreide testbanktechnologie die snel, flexibel en kosteneffectief is. Hogeschool Kempten in Duitsland heeft voor ABT E-Line zo’n testbank geïmplementeerd, waarmee onder meer Volkswagen-bestelwagens kunnen worden getest die zijn omgebouwd voor elektrische aandrijving. Pc-gebaseerde besturingstechnologie van Beckhoff staat centraal in het testsysteem.

De testbank van de Kempten University of Applied Sciences (HS Kempten) wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het testen van voertuigfuncties. Hij is ontwikkeld in het laboratorium voor besturingstechniek en voertuigsystemen van de hogeschool, die zich onder meer bezighoudt met toegepast onderzoek en ontwikkeling op het gebied van de automobiel- en automatiseringssector. Het lab is oorspronkelijk in 2016 opgericht met als doel het testen van componenten. Sindsdien is het scala aan activiteiten gestaag uitgebreid tot complexe testbanken voor complete systemen.

Het doel van zo’n testbank is zo snel mogelijk zowel nieuwe voertuigen als nieuwe functies testen en onderzoeken hoe de afzonderlijke functies elkaar beïnvloeden. Een ander voordeel is dat voertuigen kunnen worden getest in hun oorspronkelijke rijklare staat in plaats van te moeten worden aangepast, zoals het geval is bij de meeste conventionele testbanken.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login