Slimme strategie maakt hybride trucks tot 16 procent zuiniger

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

TUE-onderzoeker Thijs van Keulen heeft een slimme controlestrategie ontwikkeld voor hybride trucks. Het idee is om automatisch te corrigeren voor voertuigmassa en hoogteverschillen tijdens de route. Op een rollenbank heeft Van Keulen aangetoond dat de strategie een brandstofreductie van zeven tot zestien procent oplevert voor een twaalf ton wegende truck. Het controlesysteem bepaalt wanneer moet worden geschakeld en zorgt voor een optimale verdeling tussen de dieselmotor en de elektrische aandrijving. De chauffeur krijgt bovendien informatie over de beste snelheid.

’Om trucks minder te laten verbruiken, moeten we de bestuurders meer tools bieden om slimmer te rijden‘, aldus Van Keulen. ’Mijn methode is een eerste aanzet voor een slimme controlestrategie.‘ Van Keulen deed zijn promotieonderzoek op de TU Eindhoven en kreeg financiële steun van TNO Automotive. Op dinsdag 14 juni verdedigt hij zijn dissertatie ’Fuel optimal control of hybrid vehicles‘.

Van Keulen bouwde een computersimulatie om zijn strategie ook te kunnen testen op een hybride truck van veertig ton. Daaruit bleek dat het verbruik met zes procent kan worden teruggebracht. De TUE-onderzoeker verwacht dat alle hybride trucks over vijf tot tien jaar zijn uitgerust met een slimme controle. Van Keulen: ’Intelligent rijden maakt vrachtwagens niet alleen goedkoper in gebruik, het maakt ze ook minder milieubelastend. We kunnen zelfs zo ver gaan dat twaalftonners in de stad honderd procent elektrisch rijden.‘

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login