Rocsys haalt 36 miljoen op voor zijn gerobotiseerde laadstations

Nieke Roos
Leestijd: 2 minuten

In een Serie A-financieringsronde heeft Rocsys uit Delft 36 miljoen dollar opgehaald. Met deze investering, bestaande uit een ongeveer gelijke verdeling van vreemd en eigen vermogen, wil de specialist in gerobotiseerde laadstations de mogelijkheden van zijn platform en zijn aanwezigheid in de VS en Europa uitbreiden. Onder aanvoering van SEB Greentech Venture Capital deden Graduate Entrepreneur, de Europese Investeringsbank (EIB) en de terugkerende investeerder Forward.One een duit in het zakje. De bijdrage van de EIB bestaat uit een lening van 18 miljoen euro via het InvestEU-programma.

Rocsys combineert zachte robotica, AI-gebaseerde computervisie en datagestuurde diensten om bestaande opladers eenvoudig aan te passen tot autonome systemen die zonder handmatige tussenkomst in en uit kunnen pluggen. Dit verkleint het risico op fouten door menseijke operators, zorgt voor naleving van de regelgeving, maximaliseert de uptime van voertuigen en minimaliseert schade en menselijke blootstelling aan hoogspanningsapparatuur. Zelfs als bestuurders vergeten om op tijd in te pluggen of als medewerkers niet met elektriciteitskabels mogen werken, zorgt het systeem ervoor dat alle voertuigen opgeladen zijn en klaar voor gebruik. Het werkt voor zowel consumentenauto’s als industriële voertuigen.

Laadstation van Rocsys. Foto: Rocsys

‘Er zitten nog te veel hobbels in het oplaadproces van EV’s, die onnodige barrières opwerpen voor duurzaam transport’, zegt Rocsys-medeoprichter en -ceo Crijn Bouman. ‘Daarom hebben we een technologie-agnostische oplossing gecreëerd die elke oplader omzet in een volledig geautomatiseerd systeem dat het investeringsrendement en de duurzaamheidsimpact van reeds geïnstalleerde oplaadinfrastructuur maximaliseert. Met deze Serie A-financiering brengen we onze oplossing naar meer klanten en industrieën wereldwijd.’

Rocsys gaat de kapitaalinjectie onder meer gebruiken voor onderzoek naar en ontwikkeling van extra functionaliteit voor zijn tweede en derde generatie oplaadoplossingen, waaronder intelligente parkeerondersteuning, uitgebreide software-integraties voor voertuignavigatie en vlootbeheersystemen, en extra ondersteuning voor diagnose op afstand en teleoperaties. Het bedrijf is ook van plan om zijn Noord-Amerikaanse divisie, met hoofdkantoor in Portland, Oregon, verder uit te bouwen om zowel de applicatie-engineering en klantenservice als de toeleverketen en productieactiviteiten daar te versterken.