PWC: Nederland wereldwijd voorop in open innovatie

Nieke Roos
Leestijd: 2 minuten

Uit onderzoek van Pricewaterhousecoopers (PWC) blijkt dat 42 procent van de Nederlandse bedrijven de voorkeur geeft aan open innovatie. Ze stappen steeds vaker af van het traditionele proces van productontwikkeling binnen de muren van de organisatie. In plaats daarvan zijn ze bereid hun R&D-faciliteiten open te stellen of richten ze samenwerkingsverbanden op. Als voorbeeld noemt PWC de Brainport-regio en Energy Valley in Groningen. Met India (eveneens 42 procent) en China (41 procent) zit Nederland in de openinnovatiekopgroep en heeft het een ruime voorsprong op bijvoorbeeld de VS (dertig procent) en Duitsland (32 procent).

Volgens PWC-partner Sander Kranenburg heerst er in Nederland een groeiend besef dat we niet alles zelf kunnen bedenken en vervolgens ook voor onszelf kunnen houden. ’Er is hier minder schroom om producten te ontwikkelen in samenwerking met andere bedrijven, toeleveranciers, universiteiten en eindgebruikers. Bedrijven zien in dat als je je leveranciers mee laat denken over het eindproduct, je niet meer alles op eigen kosten en risico in eigen huis hoeft te ontwikkelen. Daardoor versnel je processen en maak je gebruik van een groter aantal knappe koppen.‘

Samenwerken doen Nederlandse bedrijven vooral met klanten (zegt 92 procent), strategische partners (88 procent) en toeleveranciers (83 procent). De krachten bundelen met concurrenten is niet zo populair (slechts vijftien procent). Hierdoor missen ze mogelijk kansen, denkt Kranenburg. ’Een deel van Nederland is al gewend om te werken vanuit open innovatie, dat is een voordeel. Door samen te werken met concurrenten open je nieuwe kennisnetwerken, sta je sterker in de contacten met de politiek, kun je sneller in aanmerking komen voor subsidiëring en infrastructurele ondersteuning.‘

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login