Piëzokeramiek dempt motoren

Rowdy Blokland
Leestijd: 4 minuten

Lawaai op de fabrieksvloer is een probleem van alle tijden. Het Duitse Fraunhofer Instituut werkt aan een opvallend elegante oplossing. Of het nu om assemblagelijnen van autofabrieken gaat, of hangars, fabrieksruimten vol werkbanken, lawaaierige machineparken: allemaal kunnen ze baat hebben bij de rustgevende steunen van piëzokeramiek. Aan het woord: lawaaivorser Michael Matthias.

Ingenieur Michael Matthias van het Fraunhofer Instituut te Darmstadt laat over zijn onderzoekskind – het dempen van scheepsmotorvibraties – geen misverstand bestaan: ‘Onderzoekers wereldwijd storten zich op dit onderwerp, maar wij zijn uniek, laat dat duidelijk zijn’, roept hij trots. Want we mogen gerust weten: ‘Andere onderzoeksgroepen gebruiken omslachtige constructies met veren en massa´s om motortrillingen te dempen. Wij monteren de scheepsmotor direct op een draagconstructie van piëzokeramiek.’ De resulterende constructie is even elegant als effectief. Geen enkel onderdeel – op het piëzo na – beweegt, de vibratiecompensatie is – naar verwachting – ongeëvenaard, en ook niet onaardig: het dempingssysteem kent geen centimeter ruimteverspilling.

Het principe erachter is eenvoudig. Oefen druk uit op een piëzokristal en het geeft spanning af, bijvoorbeeld in de vorm van een felblauwe vonk – denk aan de alomtegenwoordige keukenaansteker. Zet het kristal onder spanning en het verandert fracties van seconden van vorm: het trilt. ‘Nu hoeft u zich alleen maar het principe van antigeluid voor de geest te halen en u begrijpt hoe wij motortrillingen compenseren’, doceert Matthias.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login