Nieke Roos
29 October 2013

Philips verbreekt de deal met Funai Electric voor de verkoop van het onderdeel Lifestyle Entertainment. In plaats daarvan zet het Eindhovense concern zijn activiteiten voor audio- en videoproducten en accessoires in afgeslankte vorm voort als zelfstandige dochteronderneming onder de naam Woox Innovations, terwijl het op zoek gaat naar nieuwe overnamekandidaten. Funai zou zijn contractuele verplichtingen niet zijn nagekomen volgens Philips, dat naar het internationale arbitragehof ICC stapt voor een schadevergoeding. De Japanners weerspreken de beschuldigingen.

Het onderdeel in kwestie maakt vooral audiosetjes, luidsprekers, hoofdtelefoons en dockingstations voor smartphones. Volgens de eind januari getekende overeenkomst zou Lifestyle Entertainment de tweede helft van dit jaar in handen komen van Funai, dat de producten daarna voor minimaal vijfenhalf jaar op de markt zou gaan brengen met Philips-logo. De deal moest honderdvijftig miljoen euro in het Eindhovense laatje brengen, plus jaarlijkse licentieopbrengsten voor het gebruik van de merknaam.

Naar eigen zeggen is Philips de afgelopen maanden druk in de weer geweest om het onderdeel los te maken uit de organisatie en klaar te stomen voor de overdracht. In de laatste fase van de voorbereiding zou Funai echter hebben geweigerd de nodige stappen te zetten om de transactie tot een goed einde te brengen. Daarom zagen de Eindhovenaren zich genoodzaakt de verbintenis op te zeggen ’om de business en de belangen van alle betrokkenen te beschermen‘. Funai ontkent de contractbreuk en stelt zich te allen tijde aan de afspraken te hebben gehouden. Volgens beide partijen heeft het dispuut geen gevolgen voor de bestaande samenwerkingsovereenkomsten in Noord-Amerika en Mexico.

Het nieuwe Woox Innovations telt zo‘n tweeduizend medewerkers wereldwijd en heeft zijn hoofdkwartier in Hongkong. De stand-alone Philips-dochter heeft een jaaromzet van 1,2 miljard euro. ’Onze business voor audio, video, multimedia en accessoires heeft een positief netto-inkomen en leidende marktposities‘, aldus Philips-topman Frans van Houten. ’Als Woox zal het onderdeel nieuwe producten op de markt blijven brengen, terwijl wij andere mogelijkheden verkennen om de activiteit een mooie toekomst te geven.‘