Pieter Edelman
8 May 2009

Philips‘ Healthcare-tak gaat dit jaar nog eens dertig miljoen euro extra besparen, boven op de honderdtwintig miljoen die het al eerder plande. Daarbij gaan geen extra banen verloren. Dat werd gisteren bekend op een analistendag. Het bedrijfsonderdeel zet tegelijk in op verdere groei, met name in opkomende landen als India, China en, Rusland en Latijns-Amerika, en op producten voor gezondheidszorg bij de patiënt thuis, de home healthcare.

Philips Healthcare heeft sinds vorig jaar 5 procent van zijn banenbestand geschrapt. Dat moet dit jaar een besparing van 60 miljoen euro opleveren. De overige 90 miljoen aan besparingen moeten komen uit ’niet-productgerelateerde uitgaven‘, zoals reis-, consultancy- en IT-kosten.

De gezondheidszorgmarkt wordt traditioneel gezien als stabiel en weinig conjunctuurgevoelig. Toch heeft ook deze branche zwaar te lijden onder de kredietcrisis. Ziekenhuizen krijgen de financiering voor de nieuwe prijzige apparatuur maar moeilijk rond. De totale markt voor gezondheidszorgapparatuur steeg vorig jaar licht, maar daalt dit jaar weer. Philips Healthcares Ebita voor het eerste kwartaal zakte ten opzichte van vorig jaar met 56 miljoen euro terug, naar 75 miljoen.

Philips denkt wel een iets groter deel van deze krimpende apparatuurmarkt naar zich toe te kunnen trekken – van 22 procent in 2008 naar maximaal 22,5 procent. De afgelopen jaren wist het steeds zijn marktaandeel te vergroten. ’We hebben dit jaar een aantal marktintroducties gepland staan. Kijkend naar onze concurrentie ben ik er zeker van dat we de potentie hebben voor een bescheiden groei in marktaandeel‘, drukte CFO Ron Wirahadiraksa het voorzichtig uit.

In 2006 waren de opkomende markten goed voor 16 procent van Philips Healthcares inkomsten. Volgens Wirahadiraksa groeit dat dit jaar naar 20 procent, de nieuwe home healthcare-activiteiten niet meegerekend. Daarbij merkte de topman op dat de afhankelijkheid van de VS flink wordt teruggeschroefd. Het aandeel van dit land daalt van 42 procent in 2006 naar 35 procent dit jaar. Home healthcare groeit dit jaar naar 15 procent van de inkomsten. Deze tak omvat voornamelijk beademingsapparatuur van Respironics, waar Philips eind 2007 3,6 miljard euro voor neertelde. Dit gaat ten koste van de Imaging Systems-oplossingen, waarvan het aandeel met 11 procentpunten terugvalt naar 32 procent. De takken Customer Services, Clinical Care en Healthcare Informatics blijven stabiel met aandelen van respectievelijk 25, 15 en 13 procent.

Wirahadiraksa sprak ook over het programma om de marges te verhogen. Dat ligt volgens hem goed op koers. Belangrijk onderdeel daarin is het verbeteren van de supply base. Hij had het onder meer over productieoutsourcing van niet-sleutelcomponenten. Ook wil het bedrijf de productie verder verschuiven naar Brazilië, China, India en Mexico. Wirahadiraksa plaatste daarbij de kanttekening dat dit geen gemakkelijke opgave is. ’We hebben het over zeer gespecialiseerde, zeer hightech, duurzame componenten die soms niet eenvoudig te vinden zijn in lagelonenlanden.‘

Ook geïntegreerde klantondersteuning speelt een belangrijke rol in de kostenbesparing. Philips wil dit onder een enkele paraplu scharen en de logistieke keten optimaliseren. Ook zet het bedrijf hier in op remote monitoring.

Wirahadiraksa zei dat er afhankelijk van de marktomstandigheden nog meer maatregelen kunnen volgen.