Minder snaren maken duwband Bosch efficiënter

Alexander Pil
Leestijd: 3 minuten

De nieuwe duwband van Bosch Transmission Techology heeft slechts één snarenpakket, is goedkoper en bespaart brandstof.

In de jaren vijftig ontwikkelde Daf-oprichter Hub van Doorne de Variomatic, een continu variabele transmissie (cvt) die vooral bekendstaat onder zijn populaire benaming: het Pientere Pookje. Het hart van die eerste cvt werd gevormd door een rubberriem. Die loopt over twee poelies die elk bestaan uit twee conische, beweegbare schijven. Als de afstand tussen de twee schijven verandert, past de loopradius van de riem zich daarop automatisch aan, waardoor een traploze verandering van de overbrengingsverhouding wordt bereikt.

Waar het oorspronkelijke systeem met een rubberen band werkte, gebruiken moderne cvt’s veelal een metalen duwband. Die bestaat uit honderden metalen plaatjes, die met stalen snaren aan elkaar zijn geregen tot een flexibele band. Bosch Transmission Technology geldt wereldwijd als een van de grootste fabrikanten van duwbanden. In Tilburg produceerde het bedrijf onlangs zijn vijftig miljoenste duwband in de historie.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login