Kunstmatige huid laat robots zweten

Jessica Vermeer
Leestijd: 3 minuten

Onderzoekers van de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkelen een slim oppervlak dat actief stoffen kan afgeven en weer kan opnemen onder invloed van omgevingsstimuli. Deze kunstmatige huid moet actief meerdere vloeistoffen vrij kunnen geven én absorberen, aangestuurd door een radiogolf. Het materiaal is bedoeld voor de gezondheidszorg, maar de onderzoekers zien ook toepassingen in de robotica en virtual reality.

TUE-onderzoeker Danqing Liu en haar promovendus Yuanyuan Zhan halen hun inspiratie uit menselijke en dierlijke huid. Een vis scheidt bijvoorbeeld slijm af om de wrijving tussen huid en water te verminderen en zo sneller te kunnen zwemmen. Liu presenteert nu een oppervlak dat actief en herhaaldelijk stoffen kan afgeven en weer kan opnemen onder invloed van omgevingsstimuli, in dit geval radiogolven. De meeste benaderingen op het gebied van slimme materialen zijn beperkt tot passieve afgifte.

De onderzoekers zien een scala aan mogelijke toepassingen. Verbanden die de toediening van medicijnen reguleren, robots die de kunstmatige huid gebruiken om te ‘zweten’ en zo hun systemen te koelen. Machines zouden smeermiddel kunnen afgeven aan mechanische onderdelen, precies wanneer dat nodig is. Het materiaal kan ook ingebouwd worden in virtual reality controllers, die daardoor nat of droog worden en zo de perceptie voor de speler verbeteren.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login