Isorendementscontouren leggen verbruik elektromotoren bloot

Het Tetra-IWT-team van de Hogeschool West-Vlaanderen bestaat uit Steve Dereyne (co-projectleider, assistent labo elektromechanische aandrijvingen), Pieter Defreyne (onderzoeksmedewerker), Kurt Stockman (projectleider, docent en opleidingscoördinator elektromechanica) en Heinz Vervaeke (onderzoeksmedewerker). Bij de ontwikkeling hebben zij samengewerkt met Wim Symens en Dirk Vanhooydonck van het FMTC en Wim Deprez van Electa/KU Leuven.

Leestijd: 7 minuten

Europa wil over tien jaar het energieverbruik fors hebben teruggedrongen. Het feit dat elektrische aandrijvingen hierin een belangrijke rol spelen, is echter nog te weinig erkend bij het grote publiek, stellen Vlaamse onderzoekers. Ze hebben daarom een methode ontwikkeld om snel inzichtelijk te maken hoe het rendement varieert bij veranderend toerental en veranderende belasting.

In de 2020-strategie heeft Europa resoluut gekozen voor een vermindering van het energieverbruik met 20 procent over tien jaar. In 2050 beoogt Europa een CO2-arme maatschappij. Om dit doel te bereiken, zullen naast het inzetten van hernieuwbare energiebronnen ook acties in de traditionele sectoren noodzakelijk zijn. Zo‚Äėn 60 procent van de energie in de industrie en dienstverleningssector binnen Europa komt momenteel voor rekening van elektrische motoren, in hoofdzaak asynchrone motoren. Met eenvoudige maatregelen zoals het correct dimensioneren van motoren en het gebruik van hoogrendementsmotoren kunnen we al snel enkele procenten besparen. Het sterk toenemend gebruik van snelheidsregelaars in moderne machines zorgt er echter voor dat het inzicht in het rendement van een aandrijving een stuk complexer wordt.

Het gebruik van isorendementscontouren maakt het mogelijk om deze complexiteit te beheersen en in de ontwerpfase het energieverbruik en het rendement van verschillende aandrijfconfiguraties te vergelijken. Drie Vlaamse onderzoeksorganisaties, de Hogeschool West-Vlaanderen (Howest) in Kortrijk, het FMTC in Leuven en de onderzoeksgroep Electa van de KU Leuven, ontwikkelen samen methodes en rekengereedschappen die de machineconstructeurs toelaten het hoogste rendement te halen uit de elektrische aandrijving voor hun toepassing.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content