Fraunhofer sleutelt aan automatische motorassemblage

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

In de automotivewereld worden verbrandingsmotoren nog grotendeels met de hand geassembleerd. In samenwerking met Audi wil het Fraunhofer-instituut daarin verandering brengen. De divisie Machine Tools and Forming Technology is onder leiding van Gunther Reinhart een R&D-project gestart om de assemblage te automatiseren en te optimaliseren. Het Duitse R&D-centrum verwacht het onderzoek eind 2014 te hebben afgerond. Het prototype moet dan klaar zijn voor serieproductie.

Op dit moment bestaan er al methodes om de motorassemblage te automatiseren, maar die zijn nutteloos of te duur, aldus Fraunhofer. Het is daarom begonnen om de markt en de technologie in kaart te brengen. Wat is er beschikbaar? Waar liggen de problemen voor zowel lijn- als V-motoren? De focus lag daarbij op de gebruikte componenten en processen. Ze deelden het hele proces op in acht delen waarvoor ze nu gaan onderzoeken in hoeverre automatisering mogelijk is. Een belangrijke machine in het Duitse testlab is een lichtgewicht robot van Kuka. Deze weegt zestien kilo maar kan toch tot zeven kilo optillen. Zijn gevoeligheid en flexibiliteit maken hem tot een bijzonder geschikte kandidaat voor de assemblageklusjes. Fraunhofer wil de robotica verder voorzien van sensoriek uit de medische wereld om de mogelijkheden te vergroten.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login