FMTC ontwikkelt first time right-designmethode voor efficiënte aandrijflijnen

Kristof Berx, Maarten Witters
Leestijd: 10 minuten

De complexiteit van energie-efficiënte aandrijflijnen maakt dat hun ontwikkeltijd en -kosten stijgen. Vaak zijn ook verschillende prototypes nodig om tot een optimaal ontwerp te komen. Een modelgebaseerde ontwerpprocedure kan uitkomst bieden. FMTC definieerde zo‘n aanpak en testte deze voor de hybridisatie van een hydrostatische aandrijflijn.

Door de almaar stijgende brandstofkost, het verhoogde milieubewustzijn en de steeds strengere emissienormen is het minimaliseren van het verbruik en de uitstoot van voertuigen een steeds belangrijker aandachtspunt voor de industrie. Om de energie-efficiëntie van de aandrijflijnen te verhogen en aldus aan de strikte normen te voldoen, maken constructeurs steeds meer gebruik van geavanceerde technologie. Het aantal componenten in een aandrijflijn neemt toe, bijvoorbeeld door hybridisatie of door toevoeging van nabehandelingssystemen van uitlaatgassen. Vaak zijn deze subsystemen ook voorzien van actuatoren en elektronisch geregeld. Met andere woorden: de aandrijvingen zijn uitgegroeid tot complexe mechatronische systemen. Om het ontwerp van dergelijke complexe aandrijflijnen tot een goed einde te brengen, is er een nood aan een systematische aanpak.

Veel zwarelastvoertuigen zijn uitgerust met een hydrostatische aandrijflijn. Zo‘n systeem omvat een verbrandingsmotor die mechanisch vermogen levert aan een pomp die olie onder druk naar een of meer hydraulische motoren stuwt. Deze motoren drijven vervolgens de wielen van het voertuig aan. Doordat de slagvolumes in de pomp en de hydraulische motoren regelbaar zijn, realiseert zo‘n aandrijflijn een continu variabele overbrengingsverhouding. Hybridisatie van de aandrijflijn, waarbij een energieopslaand element en eventueel bijkomende actuatoren aan de aandrijflijn worden toegevoegd, laat toe het brandstofverbruik significant te verminderen. Zo‘n ’energiereservoir‘, bijvoorbeeld een hydraulisch drukvat of een vliegwiel, laat namelijk toe om remenergie, die anders in de remmen verloren zou gaan onder de vorm van warmte, op te slaan en te hergebruiken.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login