28 June 2013

Wat doet Anderis?

’Wij zijn gespecialiseerd in het testen van software, embedded software en equipment‘, zegt Stefan Daamen, die de technologietak leidt van het Eindhovense bedrijf. ’Anderis heeft op dit moment 45 mensen aan het werk in dit vakgebied. Zij werken on-site of in het eigen testservicecentrum. Tevens verzorgen we testopleidingen en voeren we assessments uit.‘

Wanneer en hoe is het bedrijf ontstaan?

’Het concept is bedacht in 2008 door twee testspecialisten met de ambitie om het vakgebied verder te ontwikkelen samen met klanten en partners. Een jaar later is Anderis geboren. Op dat moment hadden we vijf testspecialisten aan het werk. Onze droom is specialist zijn op het gebied van testen in de breedste zin van het woord. Daarom zijn we nu aan het verbreden in onze technologietak. Anderis Technology richt zich op systeemtests binnen de hightech-equipment-industrie, waar productkwalificatie en verificatie centraal staan.‘

Wat was de belangrijkste uitdaging bij de oprichting?

’Mensen overtuigen dat testen een vak is dat specialistische kennis en vaardigheden vereist, is en blijft een uitdaging. Ondanks dat er heel wat problemen zijn bij bedrijven op het gebied van testen blijkt de wil om te veranderen niet zo groot. Zelfs de meest innovatieven onder hen blijken heel sceptisch of zijn meer gefocust op productontwikkeling. Vaak is de kwalificatie of testbaarheid een ’ondergeschoven kindje‘. Ook hadden we geen externe financiers, dus we moesten het geld eerst zelf verdienen.‘

Waar hebben jullie die financiering dan vandaan?

’We hebben het zelf gefinancierd door professionals te detacheren en elke euro die we verdienden in het bedrijf te houden. We hebben geen externe aandeelhouders of financiers. Ons devies: eerst laten zien wat je kunt bij de klant en het geld dat je verdient direct gebruiken voor de verdere ontwikkeling van Anderis als testspecialist.‘

Wat was het grootste obstakel in de eerste jaren?

’Werving en selectie van specialisten is moeilijk. We hadden al snel meer vraag dan aanbod. Om dit op te vangen, zijn we ook met zzp‘ers gaan werken. Maar ook het bouwen aan een netwerk van zzp‘ers kost veel tijd. Op dit moment hebben we een pool van meer dan vierhonderd hooggekwalificeerde testspecialisten in ons bestand op wie we een beroep kunnen doen. Op die manier kunnen we heel snel zijn in het aanbieden van goede mensen met de juiste kennis en kunde.‘

Aan welke hulp hebben jullie het meest gehad?

’Natuurlijk hebben we advies gehad van juristen, accountants en managementgoeroes, maar het meeste hebben we gehad aan collega-ondernemers. Ondernemers die hun bedrijf vanuit het niets hebben opgebouwd. Die ook met hun ’laarzen in de modder‘ hebben gestaan. Die weten hoe het echt werkt.‘

Wat is de belangrijkste les tot nu toe?

’Pas op met het aannemen van inhouse projecten. Bedrijven leggen hun problemen graag buiten de deur. Als er iets misgaat, trek je altijd aan het kortste eind. Blijf van dichtbij monitoren wat er bij de klant gebeurt. Niet alleen technologische ontwikkelingen maar ook verandering van management en cultuur bij de opdrachtgever kunnen een project doen slagen of falen. Zeker als een klant werk uitbesteedt, is het belangrijk om vaak op locatie aanwezig te zijn om de sfeer binnen het bedrijf te blijven proeven. En je moet snel op veranderingen inspelen. Laat je niet verassen.‘