De transitiediesel

René Raaijmakers is uitgever van Mechatronica&Machinebouw.

Leestijd: 3 minuten

Om de paar jaar komt er in de hightech een formidabele kans voorbij. Ik noem gloeilampen, televisie, chipfabricage, lithografie, backendassemblage, zonnecellen, leds en robotica. Jaren zie je het aankomen en dan gaat alles ineens rap. Als je op tijd op de rijdende trein springt, zit je aan tafel, anders ben je lunch. Vaak is het window om op zo’n voortrazende technologiehausse aan te haken maar kort.

In het signaleren van zo’n naderende opportuniteit zijn we zeer bedreven. Een aanloop kunnen we ook nog wel nemen, maar wat als het aankomt op timing, op de versnelling en het juiste moment kiezen, binnen korte tijd grote sommen geld vrijmaken om vervolgens met het volle gewicht op de voortrazende trein te belanden? Ai, dat is toch echt een kunstje waar Amerikaanse, Duitse en Aziatische partijen ons de laatste decennia altijd de loef wisten af te steken. We zagen de locomotief, we knuffelden elkaar in roadmapsessies en aan het einde van het perron beseften we dat we vergeten waren te versnellen en te springen. Zonnecelproductie, Bluebird (backendassemblage), u kent er vast nog eentje.

Fotonische integratie is zo’n nieuwe kans. De VS en Japan investeren er inmiddels honderden miljoenen in. Nederlandse wetenschappers verzekeren ons zelfgenoegzaam dat het Amerikaanse geweld helemaal niet zo veel voorstelt en dat wij hier veel beter zijn. Intussen wacht het Photondelta-initiatief op serieuze ondersteuning en vliegen een paar kleine fotonica-mkb’s elkaar in de haren. En de trein? Die dendert door.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login