Chinezen betalen een miljard voor Punch Powertrain

Alexander Pil
Leestijd: 7 minuten

Sinds de afsplitsing van Punch International heeft het eens bijna-failliete Punch Powertrain de wind mee. In Azië gaan de continu variabele transmissies van het bedrijf als warme broodjes over de toonbank. De verschoven blik naar het Verre Oosten heeft zo goed uitgepakt dat de Chinese Yinyi Group onlangs een miljard euro op tafel legde voor een volledige overname van de voormalige Daf-divisie uit Sint-Truiden.

‘We zijn ervan overtuigd dat Punch Powertrain in zeer goede handen komt. Onder de vleugels van LRM en nieuwe investeerders zal het zich ten volle kunnen ontwikkelen. Deze transactie is de beste oplossing voor alle betrokken partijen.’ Dat zei Wim Deblauwe, ceo van Punch International in 2010 toen zijn bedrijf de transmissiedivisie verkocht. Het leek een obligaat statement van een directeur die vooral hoopte dat hij gelijk kreeg, want Punch Powertrain stond er bij de verkoop niet zo florissant voor. Nu de Chinese Yinyi Group een miljard euro op tafel legt voor Punch Powertrain blijken het toch profetische woorden.

Punch Powertrain heeft zijn roots bij Daf. In het Belgisch-Limburgse Sint-Truiden produceerde de autofabrikant zijn Variomatic – beter bekend als het pientere pookje. De site leverde aan Born maar ook aan andere autobouwers. Vanaf de jaren tachtig rustten onder meer Volvo, Fiat en Ford hun automaten uit met een continu variabele transmissie (cvt). In 1998 kwam het bedrijf in handen van het Duitse ZF Getriebe. De verkoopcijfers bleven echter beperkt. BMW gebruikte de systemen wel in zijn Mini’s maar de meeste Europeanen gaven – en geven nog altijd – de voorkeur aan een handgeschakelde versnellingsbak. ZF richtte zijn blik daarom op Azië, maar een faillissement lag op de loer.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login