Caravanmotor op basis speciaalaandrijving Framo Morat

Alexander Pil
Leestijd: 1 minuut

Iedere caravanbezitter kent het probleem: met de auto kom je een heel eind, maar hoe krijg je die loodzware caravan vervolgens zonder problemen op dat ene unieke plekje? Framo Morat heeft een oplossing ontwikkeld die ook in heuvelachtig terrein zijn werk doet. Dit in de vorm van een voor het Duitse Truma Gerätetechnik ontworpen speciaalaandrijving die de basis vormt voor de Truma Mover XT. Via een radiografische afstandsbediening manoeuvreert iedereen elke caravan daarmee moeiteloos op de juiste plek.

Framo Morat ontwerpt en produceert speciaalaandrijvingen en motorreductoren met op maat gesneden tandwieloverbrengingen, planeet- en/of wormaandrijvingen. De oplossing voor het caravanrangeersysteem van Truma bevat onder meer een elektrische 12 V DC motor met een speciale tandwielkast en geïntegreerde zwenkeenheid, waarmee de aandrijving aan de wielen wordt gekoppeld. Na een ontwikkeltraject dat bijna anderhalf jaar in beslag heeft genomen, wordt de Mover XT inmiddels in serie geproduceerd.

Vanwege de krappe voorgeschreven inbouwruimte stonden de ontwerpers van Framo Morat voor de uitdaging een aandrijving te ontwikkelen die tegelijkertijd krachtig en compact moest zijn. Om de caravan met deze aandrijving te verplaatsen wordt een aandrijfrol met een aandrukkracht van 6000 N op de wielen gezet. Tussen motor en aandrijfrol zit een drietraps tandwieloverbrenging die resulteert in een hoog aandrijfkoppel. Om geluid te reduceren is de eerste trap uitgerust met schuin vertande tandwielen. De as van de derde trap is onder een hoek van 1,5 graad gepositioneerd, wat er in combinatie met de aandrukkracht in resulteert dat de aandrijfrollen en wielen exact parallel staan.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login