Brandstofcellen en microturbines moeten automotive CO2-neutraal maken

Alexander Pil
Leestijd: 3 minuten

Bosal onderzoekt wat de snelste weg is naar een CO2-neutrale automotive-industrie en hoe er sneller meer auto’s met nieuwe en schonere technologie in de markt kunnen worden gezet. Batterijen hebben namelijk beperkingen: de accu’s zijn zwaar en duur. Het bedrijf werkt hard aan een oplossing voor zowel de personenwagens als de zwaardere voertuigen. Met TNO, Rijksuniversiteit Groningen, VDL-ETS, Drive Line Systems (DLS), Circonica, Ginaf en Vialle onderzoekt Bosal hoe de huidige technologie geschikt kan worden gemaakt voor de automotive-industrie.

‘Zowel de vrachtwagenindustrie, als de landbouw- en bouwsector geven aan: we kunnen niet omschakelen naar een volledig op accu’s aangedreven machine- en wagenpark’, zegt Ted Straten, vicepresident Technology, Strategy and New Business bij Bosal. ‘Ze vragen om een technologie die ze kan helpen op een betaalbare manier CO2-neutraal te worden.’ Voor die sectoren is Bosal bezig met de ontwikkeling van specifieke brandstofceltechnologie.

Voor de energiesector levert Bosal al onderdelen voor brandstofcelsystemen. ‘We hebben de techniek in huis om de complete warmtehuishouding rondom de brandstofcel te regelen’, aldus Straten. ‘De kern van de cel zijn de fuel cell stacks, maar alles eromheen heeft te maken met het terugwinnen van warmte en het voorverwarmen van lucht en brandstof. Zo hebben we de afgelopen twintig jaar warmtewisselaars ontwikkeld die heel efficiënt, duurzaam en compact zijn.’ Deze techniek wordt al volop ingezet bij de transitie van de energiesector.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login