Pieter Edelman
30 June 2016

Een consortium van automotive bedrijven met onder meer Bosch en Tomtom heeft zich geschaard achter een open standaard om gegevens van autosensoren naar een cloud-back-end te verzenden. Het voorstel van deze Sensoris-specificatie is afkomstig van Here, de voormalige wegenkaartendivisie van Nokia die vorig jaar op eigen benen werd gezet.

Het verzamelen en doorsturen van sensorgegevens is een belangrijk thema voor autonomiefuncties in voertuigen. Door de meetgegevens van een groot aantal voertuigen op de weg continu in detail te analyseren, kunnen de auto’s beter inspelen op actuele situaties. Met de nieuwe standaard moet dat op uniforme wijze kunnen gebeuren. Nu zijn er nog verschillende bedrijfseigen technologieën in omloop.

Here publiceerde zijn eerste concept voor een open interface een jaar geleden. De afgelopen maanden heeft het bedrijf het voorstel in samenwerking met industriële partijen in Europa, de VS en Azië aangepast en ondergebracht bij Ertico ITS Europe, een industrieplatform met meer dan honderd aangesloten bedrijven in de automotive sector. Daar moet het nu verder uitgewerkt worden tot standaard.

Op het moment hebben elf leveranciers zich bij de Sensoris-werkgroep aangesloten. Naast Bosch, Tomtom en Here gaat het om Aisan, Continental, Daimler, Elektrobit, Harman, LG Electronics, Navinfo en Pioneer. Here verwacht dat hier de komende weken nog meer partijen bij komen.