Zevental Japanse chipbedrijven investeren fors

Reading time: 2 minutes

Author:

Ondanks de prijsoorlogen zullen de zeven belangrijkste Japanse chipfabrikanten dit jaar 8,91 miljard dollar investeren in gebouwen en fabricageapparatuur voor chips, bericht de Nihon Keizai Shimbun. Dat is 7 procent hoger dan in 2005. De grote zeven Toshiba, Sony, Fujitsu, NEC, Elpida, Renesas en Matsushita zijn samen goed voor 90 procent van de totale productie-investeringen in Japan. Zij ontvouwden in april en mei hun investeringsplannen voor 2006 en 2007.

De Japanse G7 spelen in op de groeiende populariteit van digitale consumentenelektronica. Toshiba springt eruit met een investering van 2,42 miljard euro (een toename van 22 procent), een record voor Japan. Daarvan gaat 70 procent naar Nand-flashgeheugens. Sony investeert 1,16 miljard dollar (21 procent hoger) om de productie van CMos-beeldsensoren te verhogen. Fujitsu wil meer foundrybusiness naar zich toehalen en trekt daar dit jaar 956 miljoen dollar (50 procent groei) voor uit. NEC steekt 685 miljoen dollar in chipproductie voor zijn nieuwe generatie Nintendo-spelcomputers.

De productie-investeringen groeien nu de fabrieken vollopen. Marktonderzoekbureau Gartner Dataquest zegt dat chipbedrijven dit jaar wereldwijd 15 procent meer capaciteitsinvesteringen doen. Voor Japan houdt Dataquest de totale Capex (capital expenditure) op 12 miljard dollar. ’Sinds 2001 heeft de markt stapsgewijs capaciteit bijgezet‘, zegt Dataquest-analist Dean Freeman. ’De meesten zijn zeer voorzichtig geweest, en dit zie je terug in de bezetting. Geavanceerde fabs zijn voor 95 procent gevuld en de hele chipindustrie draait op 90 procent van haar kunnen.‘

Freeman zegt dat dit soort cijfers in het verleden vaak tot een hysterisch aankoopklimaat leidde, maar dat de dynamiek van de markt is veranderd. Iedereen is beheerster. Gezien de voorzichtigheid waarmee chipfabrikanten opereren vraag Dataquest zich af of al die geplande capaciteit wel zal worden gebruikt. ’Maar de vraag is goed, het aantal Dram- en flashbits groeit en prijzen stabiliseren. Dat laat zien dat er balans is‘, aldus Freeman.

De zwakke pc-verkopen lijken te worden gecompenseerd door de groei in mobiele telefoons, zegt Dataquest. In de markt voor consumentenelektronica verwacht de marktonderzoeker geen grote groei meer dit jaar. ’In het eerste kwartaal stegen de voorraden sterk, maar ze zitten nog in de veilige zone‘, zegt analist Freeman. ’Het laat wel zien dat de aanvoer groter is dan de vraag.‘

Gartner Dataquest verwacht dat niet alle gerapporteerde Capex ook werkelijk zal worden uitgegeven in 2006. Freeman: ’Wij voorspellen een groei van 8,8 procent in 2006.‘