Nieuws

Zakcomputer NS onderworpen aan strenger testregime

Alexander Pil
Leestijd: 5 minuten

De Railpocket van de NS is uitgegroeid tot een bedrijfskritische applicatie. Daarmee groeide het belang om goed te testen. Intraffic richtte het testtraject in voor de handheld. De verkeersspecialist baseerde zich daarbij op de TMap-methode en kreeg drie maanden de tijd. Op dit moment loopt de eerste acceptatietest.

De Railpocket is een PDA van de NS waarmee conducteurs en machinisten een reis kunnen plannen en route-informatie kunnen geven. In de loop der tijd is de functionaliteit uitgebreid zodat ze ook hun dienstrooster kunnen bijhouden en actuele informatie ontvangen over de dienstregeling, storingen, vertragingen en werkzaamheden. Verder kunnen ze er treinkaartjes mee verkopen en melding maken van zaken zoals reinheid en onderhoud van het materiaal en agressie in de trein en op het station.

De Railpocket-PDA is via Bluetooth verbonden met een mobiele telefoon. Hierdoor kunnen gebruikers behalve via WLan op hun standplaats ook via SMS en GPRS onderweg contact maken met de backoffice. Dit is een servernetwerk dat in verbinding staat met verschillende NS-afdelingen en externe partijen zoals Prorail. De backoffice beheert de informatie van de belangrijkste spoorprocessen. De Railpocket haalt hier zijn gegevens vandaan over onder meer dienstregelingen, dienstroosters, reisinformatie, registraties en snelheidsbeperkingen. Tevens verzamelt en verwerkt de backoffice geregistreerde gegevens vanuit de Railpocket.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content