Worstelend Duracar in Chinese handen

Alexander Pil
Leestijd: 2 minuten

Duracar, de Limburgse ontwikkelaar van elektrische bestelautootjes, is afgelopen zomer overgenomen door de Chinese investeerder Sino EV Tech. Dat is deze week naar buiten gekomen via het Financieele Dagblad. Naar verwachting zullen de eerste Quicc-wagentjes over een paar maanden in China van de band rollen. Er is zelfs al een eerste afnemer gevonden: de gemeente Nanchang, waar ook Sino EV is gevestigd.

De Chinese voortvarendheid is een verademing vergeleken met de situatie waarin Duracar de afgelopen jaren verkeerde. Het Heerlense bedrijf van ondernemer Paul Hamm raakte in 2009 in de problemen toen Econcern, de holding waar het onder viel, sneuvelde in de kredietcrisis. Britse investeerders toonden serieuze interesse in de autobouwer maar door juridische strubbelingen duurde het lang voordat het kapitaal in Heerlen arriveerde. Te lang, want in februari 2010 vroegen ongeduldige schuldeisers het faillissement aan.

Verschillende partijen wilden met Duracar een doorstart maken. De afwikkeling was echter een soap waarbij er drie partijen claimden eigenaar van het bedrijf te zijn: Peter Terreehorst, Carl Pauwels en twee zelfbenoemde bedrijvendokters. Ze bekogelden elkaar met modder, maar niemand kreeg uiteindelijk de financiering rond. De rechtbank in Amsterdam besloot daarom in mei de zeggenschap over te dragen aan minderheidsaandeelhouder Distri Beheer van de Vlaamse investeerder Hugo Voeten. Naar nu blijkt, stond Sino EV Tech al snel op de stoep om over een overname te praten. Distri Beheer wil niet kwijt hoeveel de Chinezen bereid waren op tafel te leggen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content