Redactioneel

WK en 4K

Nieke Roos is hoofdredacteur van Bits&Chips.

Leestijd: 3 minuten

De nieuwste hit in videoland heet ultra high definition (UHD). Althans, als het aan de apparatenbouwers ligt. Er verschijnen steeds meer professionele displays voor dit beeldformaat, dat vier keer zo veel pixels heeft als HD en daarom beter bekendstaat als 4K. In hetzelfde zakelijke domein doen UHD-beamers langzaam hun intrede en producenten als Barco en Sony hebben hun eerste 4K-projectoren uitgebracht voor digitale cinema. Op de vakbeurzen krijgen bezoekers beelden voorgeschoteld met een scherpte die haar weerga niet kent.

Maar ook de gewone consument kan de hype niet zijn ontgaan. Na het tegenvallende succes van 3D hebben de makers van televisies hun kaarten nu op 4K gezet. Zoals ondertussen gebruikelijk voor een groot sportevenement introduceerden ze in aanloop naar het WK voetbal een breed scala aan nieuwe toestellen, met aan de bovenkant van het spectrum de UHD-modellen. Top of the bill is de gekromde 4K-tv van Samsung. Op het moment van schrijven had het WK echter nog niet gezorgd voor de gewenste boost in de verkopen. Volgens marktonderzoeker GFK loopt de consument veel minder warm voor gebogen en ultra-HD-televisies.

Een belangrijke reden voor het gebrek aan animo is het gebrek aan content: op dit moment wordt er nagenoeg geen beeldmateriaal opgenomen en uitgezonden in UHD-resolutie. De consument die zich al wel heeft laten verleiden tot de aanschaf van een 4K-televisie kijkt toch vooral naar opgekrikte HD- of zelfs standard definition-video, en dat is een stuk minder fraai. Achter de schermen timmeren de verschillende partijen echter hard aan de weg om daar verandering in te brengen. Met hulp uit de Benelux, zoals hier te lezen is deze maand.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content