Nieuws

Wijchense chipverpakkingsspecialist gooit business over andere boeg

Nieke Roos
Leestijd: 7 minuten

Het goudkleurige vlakje op de bankpas, in de volksmond de ‘chip’ in de chipkaart: Nedcard uit Wijchen is er groot mee geworden. De concurrentie uit het Verre Oosten dwingt de laatste der Europese Mohikanen nu om nieuwe markten aan te boren en bekendheid te krijgen in bredere kring.

Het hoofdkwartier van Nedcard in Wijchen, onder de rook van Nijmegen, oogt als een fort: een hoge, begroeide afscheiding onttrekt het pand grotendeels aan het zicht en wie naar binnen wil, moet eerst door een grote schuifpoort en vervolgens door een geblindeerde draaideur, die beide slechts opengaan op verzoek. Achter de ‘muur’ wacht echter een hartelijke ontvangst.

‘Wij zijn een Nederlandse onderneming die van oudsher chips verpakt in modules voor smartcards’, ontleedt businessdeveloper Maarten Dolf Desertine de bedrijfsnaam. ‘Dat doen we met een kleine honderd man in Wijchen en zo’n tweehonderd in Shanghai. Tot voor kort werkten we altijd in opdracht van derden: zij sturen ons de ic’s, wij bouwen er een omhulsel omheen en leveren kant-en-klare modules terug. Deze verdwijnen onder meer in simkaarten, paspoorten en bankpassen – het bekende goudkleurige vlakje. Meestal weten we echter niet waar ze precies terechtkomen.’

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content