Analyse

Wie betaalt de digitale bioscoop?

Alexander Pil
Leestijd: 3 minuten

Technisch gezien staat er niets meer in de weg. Het ligt niet langer aan de ingenieurs of de digitale bioscoop een succes gaat worden. Het gaat louter om de invoering. Dat zeiden kenners op het IBC-congres begin september in Amsterdam. Screendigest schat dat er wereldwijd ongeveer 4500 bioscopen zijn uitgerust met digitale projectoren. Verreweg het grootste deel daarvan staat in de VS. In Europa gaat het om ongeveer 800 zalen en in de Benelux om een stuk of zestig.

De uitrol is minder triviaal dan het op het eerste gezicht lijkt. De kostenverdeling komt namelijk heel anders te liggen. Bioscoophouders moeten flink in de buidel tasten voor hun digitale projectoren, terwijl ingewijden niet denken dat films meer publiek trekken louter om het feit dat de projector nu digitaal zijn werk doet. ’Het gaat vooral om de kwaliteit van de films, veel minder om de kwaliteit van het beeld en geluid‘, is de argumentatie. De prijs van de kaartjes kan ook nauwelijks nog omhoog, want daar zitten de bioscopen al aan het plafond.

De distributeurs gaan er financieel het meest op vooruit. Een filmrol kost al snel duizend euro. Als je er dan een paar duizend moet maken voor een wereldwijde release, lopen de kosten in de miljoenen. Een digitale film past makkelijk op een harde schijf van een paar tientjes. De distributeurs besparen dus flink.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content