Opinie

Weg met de consumenten, leve de artsen!

Henne van Heeren is directeur-eigenaar van Enablingmnt.

Leestijd: 3 minuten

Consumenten kopen een product op basis van beleving, niet op basis van technische specificaties. Het juiste logo en de content zijn belangrijker dan de techniek erachter. En dat vind ik jammer. Maak eens zo’n mobiele telefoon open en bewonder de inventiviteit waarmee al die onderdelen in zo’n kleine ruimte een plek hebben gekregen. Als leek op het gebied van elektronica blijf ik mij verbazen hoe informatie wordt vertaald in kleine afwijkingen van een elektromagnetische golf waaruit aan de andere zijde van de aarde foto’s, muziekstukken of teksten foutloos weer worden samengesteld.

Goede techniek is niet te onderscheiden van tovenarij, heeft ooit iemand gezegd, en ik kan dat alleen maar beamen. Maar techniek op zichzelf wordt niet gewaardeerd; de content, daar gaat het om. Dat is ook de reden dat veel technologiebedrijven zich aan het terugtrekken zijn uit de consumentenelektronica. Geen droog brood te verdienen aan die enorme investeringen om het nog iets kleiner, sneller of nauwkeuriger te krijgen. Wat was het laatste consumentenproduct dat om zijn superieure techniek werd verkocht?

Jammer voor techneuten zoals ik. Als beroepsgroep worden we steeds populairder, er worden zelfs televisieprogramma’s aan ons gewijd en de jeugd wordt aangemoedigd techniek te gaan studeren. Maar de waardering is er niet om onze technische vaardigheden maar om de vermeende waarde voor de economie. Start-up moet je zijn of, de nieuwste trend, een bedrijf dat fabricage terughaalt naar Nederland. Economische waarde moet eruit komen. En wel direct.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content