Your cart is currently empty!
Wat betekent dat eigenlijk, docent worden?
Na een dikke twintig jaar in productontwikkeling ging Jan Dobbelsteen het onderwijs in. Met vallen en opstaan heeft hij zijn plek nu gevonden.
Ja, daar zit ik dan. Als spiksplinternieuwe docent in een klas met eerstejaarsstudenten die vooral bestaat uit ex-havo-leerlingen, aangevuld met een enkele vwo’er en een aantal mbo’ers die willen doorstuderen op het hbo. Zojuist heeft een clubje van een student of zes een praatje gehouden over een onderwerp als ‘Wat is een cpu?’. De rest van de klas heeft geluisterd, min of meer, en nu moet ik komen met een beoordeling, mijn allereerste beoordeling ooit in mijn carrière als docent. En ik vind het eigenlijk niks, die presentatie. Het is een rommeltje, de groep heeft zich er duidelijk met een jantje-van-leiden van afgemaakt en de presentator heeft zich een beetje door het verhaal heen geflierefluit.
Is dit het niveau dat ik hier algemeen moet verwachten? Ben ik dan te kritisch als ik dit een dikke onvoldoende geef? Laat ik de klas eens polsen. Er zijn niet echt vragen, de reacties zijn een beetje lauw. Daar kan ik nog niet echt wat mee. Ik hak de knoop door: ‘Ik vind dit een dikke onvoldoende; ik weet eigenlijk niet goed wat ik met deze presentatie moet.’ Groepje geschrokken, rest van de klas stil.