Warning: Undefined array key "bio" in /home/techwatch/domains/test.bits-chips.nl/public_html/wp-content/plugins/wpcodebox2/src/Runner/QueryRunner.php(126) : eval()'d code on line 13
Author:
Reading time: 3 minutes
F.D. vraagt:
Al enige tijd lees ik met veel interesse uw columns. Ik heb inmiddels dertig jaar ervaring opgebouwd bij diverse grote ondernemingen in een internationale business-to-business-omgeving. Zowel in loondienst als zelfstandige. Ik vind het een uitdaging om de bedrijfsresultaten van een onderneming te verbeteren en ik heb genoeg creativiteit en doorzettingsvermogen in huis om dat voor elkaar te krijgen. In mijn recente functies combineerde ik technische kennis met commerciële vaardigheden.
De laatste jaren neemt het aantal opdrachten echter af. Af en toe heb ik nog een klusje dat voor ’gewone‘ mensen te moeilijk is, meestal via uitzendbureaus. Zo ben ik laatst nog vier maanden in Frankrijk geweest voor een grote OEM. Ik solliciteer regelmatig, maar meestal krijg ik een afwijzing. Ik ben laatst gebeld door een director corporate recruitment van een groot elektronicabedrijf, nadat ik een reactie had gestuurd op twaalf afwijzingen die nagenoeg allemaal eender waren. Deze man meldde me dat ’men‘ niet mag zeggen en schrijven dat je (te) oud bent, maar dat dit over het algemeen wel de reden is van afwijzingen. Dat zal zo zijn, maar als er geld te verdienen valt door iemand aan te nemen, snap ik dat verhaal niet.
Kortom: ik zit momenteel in een impasse. In uw columns lees ik regelmatig tips en adviezen voor een beter cv. Ik meen best een goed cv te hebben, maar misschien wilt u er eens naar kijken?
De headhunter antwoordt:
Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat iemand in zo‘n functie bij een groot bedrijf een dergelijke opmerking heeft gemaakt over leeftijdsdiscriminatie. Vrijwel de gehele raad van bestuur van deze onderneming is immers boven de vijftig jaar en een groot deel van het hogere management nadert deze leeftijdsgrens met rasse schreden. Daarom ga ik er vanuit dat er andere redenen zijn voor je verminderde acquisitieve slagkracht op de arbeidsmarkt.
Laten we beginnen bij je cv. Hierop is veel aan te merken. Je kunt al eenvoudig winst behalen door een betere presentatie. Key is hierbij: houd je cv kort, helder en begrijpelijk. Laat dus weg wat niet belangrijk is of afleidt van je unique selling points. In jouw geval geen foto‘s van kisten met equipment op transport en andere plaatjes van machines, maar een korte, heldere opsomming van verantwoordelijkheden en resultaten. Maak duidelijk wat je kunt toevoegen en doe dit op een persoonlijke, maar tevens zakelijke manier. Gebruik bullets wanneer je een puntsgewijze opsomming geeft. Als je eindklant Apple, Samsung of ASML is, schrijf dat dan. Dat maakt meer indruk dan een opsomming van tussenpersonen en bureaus die in de administratieve afhandeling een rol hebben gespeeld.
Wanneer ik onze communicatie op een weegschaaltje leg, vallen mij een aantal zaken op die zeker een belangrijke rol kunnen spelen bij jouw gestrande pogingen om weer fulltime aan de bak te komen. Je hebt er kennelijk geen moeite mee je frustratie en verbittering een prominente rol te geven in ons contact. Je beschimpt je concurrenten op de arbeidsmarkt en je uit je tevens met de nodige verbale agressie jegens eventueel toekomstige collega‘s. Iedereen in het veld schuif je met een verbluffend dedain aan de kant. Daardoor ontstaat de indruk dat er met jou absoluut niet valt samen te werken.
Nu kan het zijn dat ik je op een slecht moment heb getroffen. Zo niet, dan ziet het er slecht voor je uit. Want als je deze reputatie de afgelopen jaren hebt opgebouwd bij al je mogelijke opdrachtgevers en werkgevers, dan kun je beter je werkveld verplaatsen naar een andere regio of naar het buitenland. Probeer in de toekomst deze valkuilen te vermijden en een positievere indruk achter te laten in het persoonlijke contact.