Vraag het de headhunter

Reading time: 3 minutes

Author:

A.K. vraagt:

Ik heb elektrotechniek gestudeerd in India en ben daarna naar Nederland gekomen voor een kopstudie. Mijn eerste baan was bij een klein chipbedrijfje. Ik werkte daar als design-engineer. Sinds drie jaar ben ik als consultant in dienst bij een ingenieursbureau, gedetacheerd bij een klant, een groot chipbedrijf. De eerste twee jaar heb ik een technische opdracht gehad, daarna werd ik als manager verantwoordelijk voor de contacten met subcontractors op mijn vakgebied. In deze rol heb ik mijn commerciële en organisatorische vaardigheden verder kunnen ontwikkelen.

Ik wil binnen een aantal jaren een eindverantwoordelijke functie zien te verwerven. Om me te verbreden, heb ik mijzelf ten doel gesteld dit jaar een projectmanagement- of marketingfunctie te krijgen. Ik heb dit aangekaart bij mijn werkgever en bij mijn contactpersonen bij onze klant. Een goede relatie van mij – die jaren bij het chipbedrijf heeft gewerkt – heeft mij echter gezegd dat marketingfuncties nooit door externe consultants worden vervuld. Mijn werkgever kwam met dezelfde mededeling en ziet ook verder geen mogelijkheden op korte termijn. Ik ben mij daarom aan het oriënteren op mogelijkheden buiten mijn huidige werkkring. Ziet u kansen voor mij?

De headhunter antwoordt:

Als ik je goed begrijp, ben je zowel in projectmanagement- als marketingfuncties geïnteresseerd. Voor een verbreding van je scope zijn dat rollen die het dichtst binnen je bereik liggen. Je hebt een goed moment gekozen om van rol te veranderen: in principe zul je iedere twee à drie jaar een stap moeten zetten om je ambities waar te maken. Ik begrijp wel dat je onaangenaam verrast werd door de mededeling dat je de geambieerde functies niet zult kunnen krijgen vanwege het simpele feit dat je een ingehuurde consultant bent. Want er zijn toch zeker veel consultants in dergelijke rollen actief, ook bij jouw bureau? Hoe valt dit nu te rijmen?

Ik denk dat het antwoord op deze vraag moet worden gezocht in ’een stukje‘ beleid bij het chipbedrijf. Voor consultancyrollen zoekt men in principe alleen kandidaten die direct inzetbaar zijn en onmiddellijk toegevoegde waarde verschaffen. Jouw eerdere rollen passen perfect op dit sjabloon, maar dat geldt niet voor de ’groeifuncties‘ van projectmanager of marketeer. Je hebt hiervoor namelijk niet de opleiding en je hebt te weinig gerichte ervaring. Jouw collega‘s die wel in deze rollen opereren, beschikken altijd over een overschot aan ervaring en een opleiding op maat.

Met jouw casus leg je overigens wel een gevoelig onderwerp bloot binnen jouw onderneming. Als je zoals jij kiest voor een carrière binnen een groot technisch adviesbureau, dan doe je dat op jouw leeftijd voornamelijk om ervaring op te doen in verschillende rollen en bedrijven. In de werkelijkheid gaat de diversiteit van de rollen niet verder dan de carrièreontwikkeling die jij zelf hebt gehad tot dusverre. Want een doorgroei naar een volgende functie of investeren in jouw persoonlijke ontwikkeling, dat zal een klant niet snel doen. Zo bezien is het niet bepaald een glansrijke carrière waar je voor hebt gekozen op weg naar de top. Bij een sollicitatie naar zo‘n functie word je ingedeeld bij degenen zonder ervaring. Dat betekent dat – indien je al wordt uitgenodigd voor een gesprek – je persoonlijke kwaliteiten en sociale vaardigheden beslissend zijn voor je kans op succes. Wanneer ik dat zo bezie, heb ik mijn twijfels of je zult slagen. Mijn advies: doe een communicatietraining en probeer een gerichte cursus te doen. Dat zal je kansen vergroten.