Reading time: 2 minutes
Author:
Intels programma voor het ontwikkelen van een GPU heeft zo‘n ernstige vertraging opgelopen dat de chip niet als zodanig op de markt zal komen. Deze Larrabee-architectuur zal echter nog wel steeds beschikbaar komen als heterogene multicoreprocessor voor rekenintensieve toepassingen. Op welke termijn en in welke vorm dit zal gebeuren, is nog niet bekend. Intel zal hierover volgend jaar meer bekendmaken. Oorspronkelijk stond de lancering van Larrabee-GPU‘s gepland voor dit of volgend jaar.
el een nieuw soort grafische processor ontwikkelen. GPU‘s zijn in de regel SimD-processoren (Single Instruction, Multiple Data) met een beperkte instructieset. Met andere woorden, ze voeren elke bewerking uit op meerdere datapunten tegelijk, maar ze kunnen niet alle operatie uitvoeren om willekeurige software te draaien. Intel baseert Larrabee echter op de X86-instructieset met een set extensies voor grafische en SimD-toepassingen. De processoren zijn gebaseerd op een groot aantal relatief eenvoudige cores. Voor de programmeur heeft een Larrabee-processor meer weg van een CPU dan een GPU.
Intel positioneerde Larrabee voor twee doelgebieden. De eerste is als discrete GPU, waarmee de chipgigant de competitie wil aangaan met de GPU‘s van AMD en NVidia. De tweede is als heterogene processor voor rekenintensieve taken. De laatste jaren is er een trend naar heterogene multiprocessing en worden ook GPU‘s steeds meer als algemene rekenversneller ingezet. Ook AMD werkt aan een CPU/GPU-combinatie.
Als discrete GPU kan de huidige Larrabee-hardware en -software echter niet concurreren met AMD en NVidia, dus die toepassing is voorlopig van de baan. Intel zegt nog steeds in deze markt te willen doorbreken, maar daarvoor zal Larrabee nog flink moeten doorevolueren.