Volkswagen en NXP werken mee aan verbeterde benchmark voor auto-MCU’s

Reading time: 2 minutes

Author:

Het Embedded Microprocessor Benchmark Consortium (EEMBC) is een werkgroep gestart om een verbeterde benchmark te ontwikkelen voor het energieverbruik van automotive-microcontrollers. Met het toenemende aantal MCU‘s in een auto wordt een optimale prestatie-consumptieverhouding steeds belangrijker. NXP is een van de deelnemers aan de werkgroep, die onder leiding staat van Volkswagen en verder onder meer bestaat uit Freescale, Fujitsu, Infineon, Microchip, Renesas, ST en Texas Instruments.

De eerste generatie van EEMBC‘s Autobench-suite focust op de verwerkingskracht van CPU‘s en registreert de benodigde tijd om specifieke algoritmes uit te voeren. De verbeterde benchmark monitort tijdens de performancemetingen ook de peripherals en de energieconsumptie. Daartoe zijn er tests die bijhouden hoeveel de componenten verbruiken bij verschillende loads, hoeveel tijd de processor in energiezuinige standen doorbrengt bij verschillende belastingen en hoeveel tijd het kost om de MCU daaruit te wekken.

De werkgroep heeft reeds een werkende specificatie opgeleverd om de performance en energie-efficiëntie van automotive-microcontrollers te meten in verschillende low-power modi. EEMBC heeft ook al een prototype benchmark geïmplementeerd op meerdere populaire evaluatieborden. De deelnemers werken de suite nu verder uit. Hoog op hun verlanglijstje staat nog afstemming op het Autosar-raamwerk. Daartoe willen ze EEMBC‘s Microcontroller Abstraction Layer (MCal) gebruiken om te interfacen met de onderliggende MCU-hardware.

’Als voorzitter zal Volkswagen ons van input blijven voorzien zodat we ervoor kunnen zorgen dat deze benchmark en volgende versies hun waarde in de praktijk behouden‘, zegt EEMBC-president Markus Levy. ’Ook verwachten we dat de deelname van Volkswagen zal leiden tot een roadmap voor automotive.‘ ’Als de suite af is, zullen we van onze eerstelijns toeleveranciers en halfgeleider-vendors eisen dat ze de benchmark gebruiken en de resultaten meeleveren met hun microcontrollers‘, aldus hoofd elektronicaontwikkeling Volkmar Tanneberger van Volkswagen.