Technieuws

Vliegtuigplatform Barco ondersteunt Wind River

Nieke Roos
Leestijd: 2 minuten

Barco gaat het Platform for Safety Critical Arinc 653 van Wind River gebruiken in zijn Mosart-architectuur voor realtime luchtvaarttoepassingen. De modulaire en open systeemoplossing uit Kortrijk maakt het mogelijk om snel vliegtuigsubsystemen te bouwen met moderne hardware en volgens de strengste standaarden. De West-Vlamingen krijgen de beschikking over VXWorks-componenten, middleware, netwerkstacks en de Workbench-ontwikkelomgeving.

Het Wind River-platform volgt het Integrity-178B-RTOS op als standaard platform. Het realtime besturingssysteem van Green Hills heeft het net iets meer dan drie jaar volgehouden op poleposition. De exacte beweegredenen van Barco voor deze opmerkelijke wisseling van de wacht waren bij het ter perse gaan van deze Bits&Chips niet bekend.

Mosart (Modular Open System Architecture) heeft vier niveaus. De basis is een open hardwareplatform, waaraan extra componenten zijn te hangen via CompactPCI. Op deze hardwarelaag rust een realtime besturingssysteem met de bijbehorende componentdrivers. VXWorks is standaard, Integrity-178B alsmede LynxOS-178 van Lynuxworks zijn optioneel. Een interfacelaag verbindt het RTOS ten slotte met de toepassingen op het hoogste niveau. Iedere applicatie draait in een eigen partitie met een eigen veiligheidsniveau (tot en met DO-178B Level A).

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content