Author:
Joost Backus is directeur en oprichter van Notthefly.
Reading time: 3 minutes
Het is in Nederland goed gebruik om bij iedere kabinetswisseling alles overhoop te gooien: huren, onderwijs, zorgstelsel en zeer zeker de media. Rond de media is er al een hele ambtscultuur ontstaan van adviseurs, beleidsmakers, commissies, denkvaten, politici, raden en wat er verder nog allemaal rondkakelt in de biz. Ik kan echter niet zeggen dat deze voortdurende ambtelijke en politieke zorg de tv-programma‘s verbetert. Maar wat wil je als boven je hoofd iedere paar jaar iedereen van alles begint te roepen?
De laatste lokroep is die van het bezuinigen, opheffen en hoegenaamd ’efficiënter‘ maken. Gaan we niet weer eens voorbij aan het werkelijke probleem? Moeten we niet gewoon veel creatiever en beter worden? Naar mijn mening moet er, tenminste voorlopig, een flinke bak geld bij om een kwaliteitsslag te maken. Ik wil door de tv en radio worden uitgedaagd. Ik wil goede tv en niet die slappe tweederangs prietpraatprogramma‘s die er nu zijn. Het is natuurlijk lekker goedkoop: zet wat babbelaars bij elkaar en weer een uurtje tv ingevuld en bij elkaar geluld.
Waarom kunnen we er in Nederland niet toe komen om voor kwaliteit te gaan? Waarom willen we voor een dubbeltje op de eerste rang? Waarom programmamakers niet eens flink door elkaar schudden? Laat ze brainstormen en ga eens ’echt faciliteren‘ zodat er nieuwe programma‘s, concepten en ideeën ontstaan. Laten we samenwerkingsverbanden sluiten met de ARD/ZDF, BBC of de VRT.
Goede tv verkoopt en zo kunnen we een stuk van de overheidsfinancieringen terugverdienen. Geef de creatieve industrie een impuls en laat Hilversum de broedvijver zijn voor een hele generatie nieuwe tv- en mediamakers. Laat duizenden mediabedrijfjes bloeien, die weer belastinginkomsten leveren. Waar beter het vak geleerd dan binnen een organisatie waar ruimte is voor vrije gedachten? Alleen de VPRO zie ik consequent werken aan web/internet, nieuwe technologie en themakanalen achter de decoder.
Beste beleidsmakers, kijk toch eens wat er allemaal al is of nog komt: Blu-ray, digitale tv via de kabel, digitale tv op je mobieltje, interactieve tv, slimme settopboxen en high-definition televisie (HD-tv) met een resolutie van 1280 bij 720 pixels (720p) tot een adembenemende 1920 bij 1080 pixels (1080p). Zo is de hele cirkel weer rond. 720p, en zeker 1080p, is goed genoeg om HD-video naar een traditioneel filmformaat te converteren. Filmmakers krijgen zo op korte termijn een goedkoop digitaal platform. Het is dan voor iemand met weinig middelen ook mogelijk een blockbuster te schieten. Deze film/tv-makers zullen we ergens moeten opleiden. Er zijn genoeg creatieve jongelui op de Hogeschool voor de Kunsten & Multimedia in Hilversum. Laat die bij de openbare omroep iets leren, geef ze handvatten en laat ze concurreren in de global media biz.
Er gaat niets boven creativiteit en kwaliteit. Een goede film of mooie tv is nog altijd gebaseerd op een goed verhaal. Zo worden ook schrijvers ingeschakeld. Een goede film levert branding en merchandise op. Dat is toch ook omzet voor de BV Nederland. Denk aan het hele ecosysteem en de hele voedselketen. Waarom ontwikkelt Philips geen multimedia home platform version HD? De tijd lijkt me rijp om dat ook te verkopen. MHP I was mogelijk te vroeg. Nederland zou moeten investeren in zulke plannen en de bedrijvigheid moeten stimuleren en aanjagen in plaats van wegbezuinigen.