Your cart is currently empty!
Vier tips: hoe een hightechbedrijf zich op de arbeidsmarkt kan onderscheiden
De Nederlandse hightech draait op volle toeren, het personeel is niet aan te slepen. Maar niet alle bedrijven werken zich even makkelijk in de spotlight of kunnen meebewegen met de royale beloningen van een bedrijf als ASML. Wat doen zij om toch te kunnen concurreren op de arbeidsmarkt? Bits&Chips maakte een rondje langs de velden en las een belangrijke studie.
1. Zet je bedrijfs-dna in
Werken bij een familiebedrijf is bijna onvergelijkbaar met werken bij een beursgenoteerde multinational. En dan gaat het niet alleen om continuïteit versus het plezieren van aandeelhouders. Waar sommigen het prestige van een nationale kampioen koesteren, genieten anderen liever van de zelfstandigheid en vrijheid die werken bij een kleiner bedrijf met zich meebrengt. Een regel code aanpassen kan bij een oem door reviewprocedures drie weken duren, waar het softwareteam van de mkb’er lekker snel kan schakelen. Dat geeft meer voldoening. En sowieso: hoe groter de organisatie, hoe specialistischer de taken die de meeste werknemers moeten uitvoeren. Tot op het punt dat ze nauwelijks nog een idee hebben wat hun bijdrage aan het geheel is. Niet iedereen neemt daar genoegen mee.
2. Bied een missie
Werknemers willen steeds vaker niet alleen een baan, maar een missie. Ze willen weten waarom ze de hele dag doen wat ze doen. Bij millennials is een maatschappelijke impact populair. Duurzame energie goedkoper maken of apparaten ontwikkelen die bij de behandeling van kanker worden ingezet, motiveren hen. Maar niet elk bedrijf kan zich als wereldverbeteraar profileren, en al te krampachtige pogingen daartoe werken averechts. Gelukkig voor techniekbedrijven is er altijd nog de intrinsieke technische uitdaging om naar voren te schuiven. Een concreet en onderscheidend verhaal daarover is onontbeerlijk om potentiële werknemers voor je te winnen.