Kort nieuws

Utrechts oplaadsysteem in Londense proef met hybride dubbeldekkers

Nieke Roos
Leestijd: 1 minuut

In Londen gaan vijf nieuwe hybride dubbeldekkers proefrijden met een oplaadsysteem van de Utrechtse starter Proov. Het Duitse IPT, eerder dit jaar overgenomen door het bedrijf uit de domstad, maakt samen met onder meer Siemens deel uit van een consortium dat de aanbesteding van Transport for London (TFL) heeft gewonnen. De proef in het kader van het Europese Zero Emissions Urban Bus System (Zeeus) start in het eerste kwartaal van 2015 op lijn 69 in het oosten van de stad.

De hybride dubbeldekkers rijden voor tachtig procent op elektriciteit. Bij iedere halte laadt het systeem van Proov de accu bij. Dat gebeurt draadloos, met inductiespoelen in voertuig en wegdek. In thuisstad Utrecht heeft Proov een soortgelijke systeem uitgerold, maar daar zijn de bussen uitgerust met bewegende delen die contact maken met het oplaadpunt. Bij de Londense variant beweegt er niks, een belangrijke pre in de aanbesteding.

De proef is een mooie opstap voor meer business in Londen. Het streven van burgemeester Boris Johnson is om in 2020 de eerste ultralage-emissiezone ter wereld te hebben. In dat plan rijden er dan meer dan tweeduizend hybride dubbeldekkers rond in de Britse hoofdstad.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content