Kort nieuws

Tv-activiteiten drukken resultaten Philips

Paul van Gerven
Leestijd: 2 minuten

Philips heeft het eerste kwartaal van 2008 een bedrijfsresultaat (Ebita) van 265 miljoen euro behaald, tegenover 370 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. De winst zakte in van 875 miljoen vorig jaar naar 219 miljoen nu, al krikten de verkoop van TSMC-aandelen de cijfers toen flink op met 650 miljoen euro. De daling komt voornamelijk op het conto van de tv-activiteiten, die te kampen hebben met een matige omzet. Healthcare en Lighting draaiden wel naar behoren. Geëxtrapoleerd naar jaarcijfers bleef de omzet op concernniveau vrijwel gelijk op bijna 6 miljard euro.

Topman Gerard Kleisterlee toonde zich gematigd tevreden over de prestaties van zijn bedrijf. ’We kijken terug op een kwartaal waarin over het geheel genomen goede financiële resultaten zijn behaald bij de meeste van onze activiteiten. Ik ben bijzonder verheugd over de aanhoudende vooruitgang in onze Healthcare-sector. Samen met de gedegen resultaten bij Lighting en de niet-tv-activiteiten van Consumer Lifestyle, onderstreept dit de kracht van onze activiteitenportfolio in tijden van economische tegenwind.‘

Vorige week werd al bekend hoe Kleisterlee de malaise in de tv-subdivisie gaat aanpakken. In Noord-Amerika gaat Funai Electric de distributie, marketing en verkoop voor zijn rekening nemen. De Japanners gaan royalties betalen om exclusief Philips-tv‘s onder de merknamen Magnavox en Philips te vermarkten. De Noord-Amerikaanse markt was vorig jaar goed voor een miljard euro aan verkopen.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content