Kort nieuws

TU Delft aan de slag met waterstofauto als energiecentrale

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

De TU Delft heeft een van de eerste Hyundai IX35-waterstofauto’s in Nederland ontvangen voor onderzoek naar decentrale energieopwekking voor huizen en kantoren. De universiteit gaat het voertuig inzetten in zijn Green Village, een living lab op de campus om innovatieve energietechnologieën te testen.

Waterstofvoertuigen zijn een interessante optie voor lokale energievoorziening aangezien auto’s gemiddeld vijfennegentig procent van de tijd geparkeerd staan en een enkele brandstofcel het vermogen heeft om ongeveer honderd huishoudens te voeden. Het rendement daarvan is relatief hoog, tussen de veertig tot vijfenveertig procent wanneer de waterstof afkomstig is van aardgas. Dat is hoger dan bij traditionele energieproductie via een energiecentrale. De universiteit denkt het rendement echter nog verder te kunnen verhogen door ook de twee bijproducten van de brandstofcel, water en warmte, te gebruiken. Naar verwachting is er ongeveer een halfjaar nodig om de auto hiervoor om te bouwen.

Green Village is specifiek gericht op het onderzoeken van dit soort stromen. De proeftuin moet de komende jaren ingericht worden als minidorp en wordt voorzien van netwerken voor elektriciteit, water, afvalstoffen en dergelijke. Naast de waterstofauto wordt ook ingezet op onderzoek naar het distribueren van gelijkstroom naast de normale wisselspanning, en naar ledverlichting.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content