Kort nieuws

Trend in Tomtoms markten zet door

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

Een verdere ineenzakking van de markt voor navigatiekastjes en verdere groei voor professionele oplossingen en inbouwnavigatiesystemen, dat bleek in het tweede kwartaal opnieuw de trend voor de cijfers van Tomtom. De totaalomzet kwam uit op 314 miljoen euro, een krimp van 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het nettoresultaat kwam uit op 489 miljoen euro in het rood, door een eenmalige afschrijving van 512 miljoen euro op Tele Atlas, de digitale-kaartenmaker waar Tomtom in 2007 2,9 miljard euro voor neertelde.

Het bedrijf blijft zichzelf verder omvormen. Niet geheel toevallig stuurde het op hetzelfde moment dat de jaarcijfers gepubliceerd werden een bericht uit dat het de mijlpaal bereikt heeft van 150 duizend voertuigen die met zijn vlootbeheerssystemen rondrijden. De Consumenten-tak – die voor de losse navigatiekastjes – is nog slechts goed voor twee derde van Tomtoms omzet. Dit komt een beetje door groei in de Automotive-tak – van 44 miljoen vorig jaar naar 60 miljoen nu – en van Business Solutions – van 12 naar 14 miljoen. De belangrijkste factor is echter de sterke krimp van de consumententak. Was deze in het tweede kwartaal vorig jaar nog goed voor een omzet van 273 miljoen euro, nu was daar nog maar 209 miljoen euro van over, een daling van 23 procent. De licentie-inkomsten daalden licht, van 33 naar 32 miljoen euro.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content