Achtergrond

Transport en bewerking van UHD-tv op studiokwaliteit slim opgelost

Antoine Hermans is CTO bij Adeas in Eindhoven. Hij heeft twintig jaar ervaring in elektronicaontwikkeling van professionele systemen voor onder meer de AV- en hightechindustrie.

Leestijd: 5 minuten

In aanloop naar het WK voetbal heeft ultra high definition-televisie (UHD-tv) haar intrede gedaan in de consumentenelektronica. Met de HEVC-compressiestandaard is de vereiste bandbreedte daar prima in de hand te houden. In de studio moet het transport en de bewerking echter ongecomprimeerd gebeuren. De hoge datasnelheden van ‘ruwe’ UHD-tv stellen de AV-professionals voor uitdagingen. Adeas beschrijft hoe het deze heeft opgelost tegen acceptabele kosten.

Ultra high definition-televisie (UHD-tv) is al enkele jaren een hot topic in de professionele audio/videowereld. Tijdens de twee grootste jaarlijkse vakbeurzen, NAB in Las Vegas en IBC in Amsterdam, prijken op de stands van veel exposanten grote monitoren met daarop prachtig gedetailleerde beelden. Het is duidelijk dat de industrie na het toch wat tegenvallende succes van 3D-tv haar kaarten nu heeft gezet op UHD.

De gangbare resolutie voor UHD-televisie is UHD-1, ook wel 4K genoemd. Hierbij is het beeld opgebouwd uit 3840 pixels in de breedte bij 2160 pixels in de hoogte (8,3 megapixels in totaal). Zoals de alternatieve naam al aangeeft, is dit het viervoudige van wat de full-HD-tv’s bieden die nu bij vele Nederlandse consumenten in de huiskamer staan (1920 bij 1080, 2,1 megapixels), en het is zelfs 24 keer meer dan de beeldresolutie op een dvd.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content