Nieuws

Tram op luchtbanden uitgerangeerd

Nieke Roos
Leestijd: 6 minuten

Door allerlei (veiligheids)technische onvolkomenheden heeft de Phileas nooit een operationele dienst gedraaid zonder chauffeur. En dat zal er ook niet meer van komen nu de aandeelhouders de stekker uit ontwikkelaar APTS hebben getrokken.

Begin 2002 onthult toenmalig verkeersminister Netelenbos in Veldhoven de Phileas. Het idee van deze ‘tram op luchtbanden’ is dat hij geheel zelfstandig zijn routes gaat rijden. Snel en stipt, zoals Phileas Fogg in het boek van Jules Verne zijn reis om de wereld eind negentiende eeuw in exact tachtig dagen voltooit.

Op een militaire testbaan bij Eindhoven rijdt op dat moment een eerste prototype rond. De bedoeling is om halverwege 2002 proefritten te gaan maken op gedeeltes van de uiteindelijke route en in de tweede helft van 2003 een dienstregeling te rijden op het volledige traject van Eindhoven naar Meerhoven, Eindhoven Airport en het centrum van Veldhoven. Te beginnen met één lijn, maar de gedachten gaan al uit naar een heel netwerk. Ook is er concrete interesse van andere steden in binnen- en buitenland.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content