Kort nieuws

Tomtom stabiliseerde in 2014

Pieter Edelman
Leestijd: 2 minuten

Het lijkt erop dat Tomtom eindelijk de bodem heeft bereikt met zijn financiële perikelen. De omzet over 2014 kwam uit op 950 miljoen euro, nog altijd een daling van 13 miljoen euro ten opzichte van 2013, maar die is relatief klein vergeleken met de jaren ervoor. De nettowinst steeg zelfs licht, van twintig naar bijna drieëntwintig miljoen euro.

Topman Harold Goddijn spreekt dan ook over een goed jaar, en verwacht zelfs weer groei in 2015. Vooral bij de Automotive-tak is het orderboek goed gevuld. Tegelijk met de presentatie met de cijfers, kondigde Tomtom aan dat de samenwerking met Volkswagen wordt uitgebreid naar Europa. In totaal was dit segment dit jaar goed voor een omzet van 109 miljoen euro, tegen 111 miljoen in 2013.

De Consumenten-tak verloor nog wel vijf procent van zijn omzet en kwam uit op 619 miljoen euro. Volgens het verslag van Tomtom werden er afgelopen jaar in Europa nog maar 7,7 miljoen navigatiekastjes verkocht – in totaal; slechts iets meer dan de helft daarvan was afkomstig van Tomtom. In de VS is de situatie nog zorgelijker, daar gingen slechts vier miljoen apparaten over de toonbank, waarvan vijftien procent afkomstig van Tomtom. Het bedrijf kon de resultaten echter een beetje opkrikken met de inkomsten uit gps-sporthorloges; Tomtom verkocht er het afgelopen jaar meer dan vijfhonderdduizend van en de omzet steeg met 73 procent naar vijftig miljoen euro.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content