Kort nieuws

Tomtom heeft last van slechte automotive-markt

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

De presentatie van Tomtoms derdekwartaalcijfers brengt niet alleen de ondertussen gebruikelijke inzakking van de inkomsten uit losse navigatiekastjes, maar ook van de inbouwnavigatiesystemen en licentie-business. Het bedrijf moet het van deze markten hebben om te overleven op de lange termijn. Alleen Business Solutions, de tak gericht op grootschalige zakelijke gebruikers, deed het beter. Het bedrijf had de tegenvallers overigens grotendeels zien aankomen en bleef met een nettoresultaat van 22 miljoen euro in de plus.

Tomtom wijt de slechte resultaten aan de algemene automotive-markt. De omzet van het bedrijf daalde jaar-op-jaar met 19 procent naar 274 miljoen euro. Bij de consumententak bedroeg de daling 24 procent tot 172 miljoen euro. Bij Automotive (inbouwsystemen) en Licensing daalden de inkomsten met respectievelijk 16 procent naar 49 miljoen euro en 7 procent naar 33 miljoen euro. Business Solutions zag een groei van 14 procent naar 19 miljoen euro.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content