Kort nieuws

Tomtom beleeft vlak 2010

Pieter Edelman
Leestijd: 1 minuut

Tomtom heeft 2010 afgesloten met een magere omzetgroei van 3 procent tot 1,52 miljard euro. Het nettoresultaat kwam uit op 108 miljoen euro, bijna een kwart meer dan het jaar ervoor. Ook als alleen het laatste kwartaal wordt beschouwd, is er niet veel spectaculairs te zien: een omzetdaling van 3 procent naar 516 miljoen euro, terwijl de winst met 29 procent daalde naar 52 miljoen. Ook voor 2011 verwacht Tomtom vlakke groeicijfers.

Gekeken naar de verdeling van de cijfers zijn er echter wel grote veranderingen te zien. De consumententak, traditioneel de corebusiness van Tomtom, nam verder af ten gunste van de professionele oplossingen, licenties en vooral deals met automakers. Het bedrijf breidde zijn samenwerkingen met Fiat, Toyota en Subaru uit, sloot een deal met smartphonemaker HTC en ontwikkelde een gps-horloge samen met Nike.

De consumententak hengelde in het vierde kwartaal van 2011 dan ook 9 procent minder binnen dan het jaar ervoor, namelijk 406 miljoen euro. ’De grootte van de PND-markt nam af in vergelijking met vorig jaar, maar door het vergroten van ons marktaandeel en door een kleinere afname van de verkoopprijzen bleek onze Consumer-tak toch een veerkrachtige omzet te leveren‘, becommentarieert CEO Harold Goddijn de resultaten.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content