Kort nieuws

Tolheffing met NXP en Siemens

Leestijd: 2 minuten

NXP en Siemens slaan de handen ineen voor de ontwikkeling van een tolregistratiesysteem. Het Automotive Telematics On Board Unit Platform (Atop) van de Eindhovense chipfirma is gebaseerd op gps en gsm. De Duitse elektronicagigant gaat NXP‘s oplossing integreren in een On Board Unit (OBU) voor op het dashboard en verzorgt ook de ondersteunende software. Het systeem dat begin 2010 klaar moet zijn, maakt het mogelijk om eenvoudig te registreren welke route de auto rijdt en op welk tijdstip. Op basis van deze gegevens kan de overheid de automobilist belasten.

Overheden over de hele wereld raken steeds meer geïnteresseerd in flexibele manieren waarop ze wegenbelasting kunnen doorberekenen. In Nederland moeten alle vrachtwagens per 2011 voorzien zijn van een registratiesysteem. De personenwagens volgen in 2012. ’We schatten de markt in Nederland op zo‘n acht miljoen systemen‘, zegt Frank Daems, directeur business development bij NXP-divisie Automotive and Identification. ’We zetten nu in op de situatie en eisen in Nederland, maar in het buitenland is er ook genoeg te halen.‘

De OBU bepaalt via gps zijn positie en geeft die gegevens via GPRS door aan de backoffice. De software berekent hoeveel kilometer de auto heeft gereden en hoeveel dat kost. NXP noemt het een enkelchipoplossing maar dat is niet helemaal correct, geeft ook Daems toe. ’Het is eigenlijk een single component-chip. De verschillende dies zitten in één BGA-verpakking van 30 bij 25 bij 2 millimeter. We hebben een die voor gsm, een voor gps en een voor de beveiliging.‘

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content