Achtergrond

Testautomatisering helpt nieuwe communicatie met seinen en wissels te verbeteren

Sander Berg, Machiel van der Bijl
Leestijd: 5 minuten

De modelgebaseerde aanpak staat al enkele jaren in de schijnwerpers. Gezien de hype zijn er opmerkelijk weinig bewezen commerciële toepassingen. In dit artikel beschrijven Axini en Prorail hoe zij modelgebaseerd testen succesvol inzetten om risico‘s te minimaliseren bij de ontwikkeling van software voor op het spoor.

Hoe zorgt Prorail ervoor dat treinen veilig van a naar b komen, vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week, het hele jaar door? Het traject dat een trein aflegt, is opgedeeld in zogenaamde treinpaden, bijvoorbeeld van Amersfoort naar Utrecht Centraal. De treindienstleider is verantwoordelijk voor een veilig treinpad. Om deze veiligheid te waarborgen, stuurt hij verschillende spoorelementen aan, zoals seinen en wissels.

Momenteel vervangt Prorail het netwerk tussen de bediensystemen van de treindienstleider en het deel van de treinbeveiliging dat ongeveer zeventig procent van het spoor in Nederland beslaat. Deze vervanging valt onder preventief onderhoud en zorgt ervoor dat seinen en wissels flexibeler zijn aan te sturen en dat het netwerk beter is te onderhouden. De bestaande communicatie gaat deels over koperverbindingen en gebruikt bedrijfsspecifieke protocollen en dedicated hardware. Het project Verbetering Onderpostcommunicatie verlegt de communicatie naar glasvezel en standaardiseert op het IP-protocol en IP-gebaseerde hardware. Het levert drie producten op: een aangepast systeem bij de treindienstleider, ook wel hoofdpost genoemd, een nieuw netwerk en een aangepast systeem inclusief hardware vlak tegen de beveiliging aan, de onderpost.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content