Kort nieuws

Technolution neemt tolsysteem Westerscheldetunnel op schop

Pieter Edelman
Leestijd: 3 minuten

Technolution gaat een nieuw tolsysteem bouwen voor de Westerscheldetunnel. Dat moet zowel overweg kunnen met betalingen via een menselijke operator en elektronische heffingen als met abonnementen. Ook moet het de voertuigen indelen in klassen om het verschuldigde bedrag te bepalen. ’Het leuke aan het project is dat je geavanceerde betaalsystemen hebt met allerlei betaalmethodes en daarnaast ook hard realtime technologieën‘, zegt Jan van der Wel, algemeen directeur van Technolution. ’Voor de backoffice gebruiken we .Net, de hard realtime systemen gaan in C.‘ Rond de volgende jaarwisseling moet het systeem gereed zijn.

De Westerscheldetunnel meet ruim 6,5 kilometer en is daarmee de langste autotunnel in Nederland. De onderdoorgang werd in 2003 geopend om Zeeland verder te ontsluiten en Zeeuws-Vlaanderen en Vlaanderen beter te verbinden met de rest van de provincie en de Randstad. De kosten voor de aanleg bedroegen 760 miljoen euro, betaald door het Rijk en de provincie Zeeland. De N.V. Westerscheldetunnel is verantwoordelijk voor de aanleg, de exploitatie en het onderhoud. Het Rijk en de provincie hebben een belang van respectievelijk 95,4 procent en 4,6 procent. Het plan bij de aanleg van de tunnel was om in dertig jaar uit de kosten te komen door het heffen van tol, waarna de tunnel in handen komt van het Rijk en toegang gratis wordt.

De toltarieven verschillen per type voertuig. ’Een grote vrachtwagen moet bijvoorbeeld 22,50 euro betalen en personenauto‘s 4,50 euro‘, zegt Van der Wel. Daarnaast zijn er tarieven voor auto‘s met caravans en bussen, campers en kleine vrachtwagens. Omdat er niet altijd een persoon betrokken is bij het innen van de tolgelden, moet het systeem de voertuigen zelfstandig kunnen classificeren. Technolution zet daarvoor een scala aan sensoren in. Ten eerste bepaalt het systeem de hoogte van de voertuigen met een optisch gordijn. Dit zendt lichtstralen horizontaal over de weg naar sensoren aan de andere kant. Auto‘s die hier doorheen rijden, onderbreken deze lichtbundels.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content