Redactioneel

Techniekpact

Paul van Gerven is redacteur van Bits&Chips.

Leestijd: 3 minuten

Een anekdote, opgeduikeld van onderwijswebsite Scienceguide: een basisschoolklas was op bezoek bij Mesa+ in Twente. De kinderen waren nogal rumoerig, waarop de juffrouw dreigde: ’Als jullie nu niet rustig zijn, komen jullie voor straf hier te werken.‘

Met alle respect voor iemand die de hele dag zo‘n verzameling springveren in de hand moet houden, zo‘n houding is natuurlijk stuitend. Jonge kinderen hebben bij uitstek een natuurlijke nieuwsgierigheid, een gevoel van verwondering. Dat moet worden gestimuleerd en gecultiveerd, voordat de kinders alle aandacht verleggen naar hun sociale status en het tot wanhoop drijven van hun ouders. Een juf die met de hakken over de sloot haar rekentoetsen heeft gehaald, is daar niet de aangewezen persoon voor.

De introductie van wetenschap- en technieklessen op het basisonderwijs en meer aandacht voor technische vorming op lerarenopleidingen, zoals vastgelegd in het onlangs gepresenteerde Techniekpact, zijn daarom uitstekende maatregelen. En zo zijn er meer opgenomen: zij-instromers het leven makkelijker maken, stageplaatsen regelen, studiebeurzen, en het kabinet gaat zelfs onderzoeken of de voorwaarden van het nieuwe sociaal leenstelsel versoepeld kunnen worden voor bètastudies.

This article is exclusively available to premium members of Bits&Chips. Already a premium member? Please log in. Not yet a premium member? Become one and enjoy all the benefits.

Login

Related content